Današnja brzina razvoja proizvodnje i trgovine u skladu je s postavkom potrošačkog društva, no tvrtkama nameće nove uvjete poslovanja. S tim je povezan i rast kompleksnosti skladišnog upravljanja i logističkih operacija kako bi se zadovoljio kriterij isporuke sve većeg broja usitnjenih isporuka na točan i brz način (near just-in-time). Pri tome, kvalitetno upravljanje skladištem, logističkim operacijama u skladištu i transportu te ljudskim resursima zauzima sve veću ulogu.
Mnoge tvrtke izlaz iz tog začaranog kruga povećanja profita i smanjenja troškova pronašle su u implementaciji tzv. Warehouse Management System (WMS) rješenja, koje integrirano s njihovim poslovnim sustavom (ERP-om) čini sustav sukladan sve većim zahtjevima njihovih kupaca i njihov odnos u poslovanju čini efikasnijim. Implementacija pravog rješenja može značajno smanjiti troškove poslovanja, kao i povećati profitabilnost tvrtke te dati odgovor na probleme povećanja skladišnih kapaciteta te logističkih operacija u takvim uvjetima.
Sam put pronalaženja potreba i opravdanosti za uvođenje WMS rješenja je dobro postavljen proces i zahtjevi. Rasprave velikog broja logističkih stručnjaka dovele su do definicije samog žarišta problema, a to su zahtjevi za:
- evidencija točnih količina zaliha i iskorištenosti skladišnih lokacija
- povećanje učinkovitosti
- unapređenje prodaje
- mogućnost odgovora na sezonske ekstreme (špice) i volumene
- operativno ustrojavanje odgovarajućih kapaciteta
RAZINA INVESTICIJE
Razina odgovarajuće investicije u rješenje prikladnog za konkretno skladište ili sustav zavisi o nizu faktora, kao što su:
- ulazno-izlazne rampe
- vrsta RF terminala
- različite vrsta pakiranja i grupa roba
- razne vrste skladišnih uređaja (automatski skladišni uređaji, roboti, vage, …)
- veličina i struktura skladišta
- broj korisnika na sustavu
- broj radnika u skladištu
Nivo investicije, naravno, ovisi i o veličini i kompleksnosti skladišnih operacija i poslovnih potreba, kao i opsega potrebnog školovanja i konzultantskih usluga.
WMS daje pravu vrijednost za uložen novac i dokazan je zadovoljstvom naših korisnika, koji su u svom poslovanju osjetili prave poslovne koristi od takvog ulaganja i brz povratak investicije
Za pripremu procjene investicije i izračun omjera povratka ulaganja na tržištu je dostupan veliki broj standardnih financijskih alata, a kao pomoć za provjeru i potvrdu da je nivo investicije dobro definiran. To svakako uključuje sljedeće:
- Breakeven Point analiza
- implikacije na Cash flow
- Net Present Value
Za dolazak do poslovne odluke potrebne su sljedeće informacije:
- nivo investicijskog rješenja
- godišnji trošak održavanja
- TCO (Total Cost Ownership) za 3 i 5 godina
- mogućnost smanjenja troškova
- smanjenje troškova za 4 do 5 godina
- cijena financiranja
- brzina povratka ulaganja
SMANJENJE TROŠKOVA (UŠTEDE)
Postoji niz ključnih prednosti i ušteda koji su u direktnoj vezi s uspješnom implementacijom WMS rješenja temeljenog na RF tehnologiji. Slijedeća tablica sadrži neke od mogućnosti i opsega ušteda dokazanih u praksi.
Moguće efektivno smanjenje troškova različito je za svaku tvrtku i ono ovisi o nizu parametara.
PROCJENA TROŠKOVA
Imajući na umu unapređenje poslovnih procesa, svakako treba obratiti pažnju na moguće radne i operativne udare (peak-ove) te skrivene troškove u postojećim skladišnim procesima.
To će u konačnici zasigurno istaknuti neučinkovitost skladišnih operacija i ukazati na moguće unapređenje rada skladišta.
Primjena standardnih industrijskih normi djelotvorna je za prikaz poslovnih mogućnosti i ukazivanje na opseg i veličinu troškova takve neučinkovitosti rada.
Iskazivanjem stvarnih troškova tvrtke, a baziranih na gornjim elementima, dolazimo do značajnog troška skladišnog poslovanja kojeg mnoge tvrtke nisu niti svjesne. Nakon toga, uprava tih tvrtki ima dobar temelj za kvalitetnu odluku o uvođenju WMS rješenja u poslovanje skladišta.
UNAPREĐENJE PROCESA
Važan faktor u postizanju uspješne implementacije WMS rješenja je pronalaženje i kvantificiranje operativnih ciljeva tvrtke.
Ključ unapređenja djelotvornosti mnogih skladišta može se sažeti u sljedećem:
- točnost zaliha
- informacije o pristupu i dostupnosti relevantnih zaliha
- iskorištenost skladišnih resursa
- rukovanje artiklima i lokacijama
- izgradnja operativnih skladišnih kapaciteta
- održavanje
Fokusiranjem na prethodne točke, uz promatranje ostalih operativnih procesa, dovodi nas do identifikacije glavnih „bolnih“ točaka rada skladišta.
Istovremeno, često je moguće detektirati elemente unapređenja i dobiti uporabom „Pareto“ principa ili pravilom 80/20 u razmatranju glavnih elemenata. To omogućuje određivanje načina mjerenja i fokusa na ključne dobiti nakon implementacije WMS rješenja.
Vrlo važno je dobro isplanirati tok materijala i organizaciju rada skladišta koji obično nisu optimalno postavljeni te je slaba njihova međusobna povezanost. Neuočavanje razlika između neučinkovitosti i grešaka u radu dovodi do povećanja troškova poslovanja.
Ovaj postupak nudi i neka ključna pitanja na koja svako novo rješenje mora odgovoriti te nudi dobre kriterije za mjerenje uspješnosti implementacije projekta.
Svaki od elemenata unapređenja procesa nije dobit samo za skladište i njene radnike, nego i za sve ostale subjekte koji ovise o učinkovitom radu skladišta (nabava – prodaja). To će pomoći u osiguravanju da sve „ključne točke procesa“ budu uvažene i uključene u ocjenjivanje potencijalnih učinaka i dobiti.
Prilikom odabira samog rješenja, veoma je važna kvaliteta sustava. Jedna veoma bitna stavka je i mogućnost spajanja na druge sustave, npr. SAP ili neki transportni sustav i integraciju s robotima ili nekom drugom vrstom automatizacije. Često vodstvo tvrtke ne razmišlja o tome da će u budućnosti rasti i da im treba kvalitetno i fleksibilno rješenje koje će im pružati podršku i kada se tehnologija unaprijedi, opseg proizvodnje poveća kao i broj otprema. Također, rješenje rađeno po željama korisnika odmaže korisnicima jer ih ne tjera na pravilan način rada uporabom standardnih logističkih procesa. WMS ima svoja logistička pravila, “krpanje” softvera kako bi korisnik to htio, ruši stabilnost sustava, ali i korisnici sami nekad rade bez definiranih poslovnih procesa i informatizacija istih ne doprinosi WMS-u kao rješenju koje bi trebalo pomoći tvrtki da bolje radi. Glavno pitanje jeste ne da li tvrtka dobro radi nego gdje bi bila da je radila bolje. Loš odabir rješenja rezultira dodatnim troškovima koji se mogu odnositi ili na kompletnu zamjenu rješenja ili na alternativne oblike rješavanja problema koje često prate skriveni troškovi.
Autor teksta: Krunoslav Barišić, Osnivač