Potaknuti situacijom posljednjih dana vezanu za krizu kod dobropoznatog proizvođača bezalkoholnih pića, odlučili smo opet malo pisati o pojmu sljedivosti (traceability).
Prema Zakonu o hrani, sljedivost je mogućnost ulaženja u trag hrani, hrani za životinje, životinjama koje se koriste za proizvodnju hrane ili tvari koja je namijenjena ugrađivanju ili se očekuje da će biti ugrađena u hranu ili hranu za životinje, kroz sve faze proizvodnje, prerade i distribucije.
Sljedivost je pojam koji se spominje u okviru sigurnosti hrane i neizostavan je alat kojim se postiže brz pristup ključnim podacima u slučaju pojave nepravilnosti ili krize u proizvodnom i distribucijskom lancu. Za svaki poslovni subjekt u poslovanju s hranom, nužno je osigurati točne informacije o podrijetlu, tj. dobavljaču svih sirovina koje koristi u svojoj proizvodnji, preradi ili distribuciji te točne informacije o kupcu svojih proizvoda. Također, potrebno je da poprati sljedivošću sve parametre kvalitete koji dokazuju da su uvijeti tijekom proizvodnje, prerade i distribucije bili odgovarajući te da je konačan proizvod zdravstveno ispravan. Ukoliko se utvrdi neki propust, roba se momentalno povlači od dobavljača i sa cijelog tržišta kako se ne bi ugrožavalo zdravlje konzumenata.
Primat informatika od svojih početaka pomiče granice logističkih procesa i samog skladištenja u Hrvatskoj, uglavnom nadograđujući vlastite proizvode i usluge. Ponosni smo što možemo reći da smo, kao prva tvrtka u regiji, pustili u pogon sustav za logističko praćenje robe. Sljedivost je, bez sumnje, jedna od najzastupljenijih riječi u Europi pa čak i u svijetu (u našem poslovanju). Trgovački partneri, zakonska tijela i sami potrošači trebaju i zahtijevaju više informacija o proizvodima koje kupuju i koriste. Složenost se temelji na potrebama industrije i potrošača, a omogućena je i kroz korištenje standarda.
PrimatWMS sustav podržava i opciju traceability što omogućuje kontrolu logističke sljedivosti roba u svim točkama opskrbnog lanca. Sljedivost je mogućnost praćenja povijesti, primjene ili lokacije onoga što promatramo u lancu. Zbog prirode tržišta princip sljedivosti najviše doprinosi u kemijskoj i prehrambenoj industriji s obzirom da je u fokusu interesa zakonskih i regulatornih tijela. U velikom broju tvrtki, sljedivost je sastavni dio svakog crisis managementa.
Nažalost, jako puno prehrambenih i distributivnih tvrtki još uvijek nema sljedivost. Kao jedan od razloga možemo navesti nedovoljno ulaganje ili rezanje troškova, no pojavom neke krize, troškovi se višestruko povećavaju što u konačnici može značiti prekid poslovanja i zatvaranje tvrtke. Sljedivost je malo ulaganje u odnosu na trošak koji snosi kriza poput ove o kojoj se trenutno priča.
Dotična tvrtka iz medija posljednjih dana i čije proizvode trenutno zaobilazimo u širokom luku iako ih volimo, nije više na listi naših korisnika jer su naš sustav zamijenili drugim sustavom na globalnoj razini, a koji ne pokriva sve procese sljedivosti.
Za kraj možemo samo reći da ne treba štediti na sustavima koji pomažu u sigurnijem poslovanju kako za poslovne subjekte tako i za korisnike njihovih proizvoda.